Zaterdag 2 oktober was de aftrap van de festiviteiten rond het 65 jarig bestaan van tafeltennisvereniging Smash in Monster. Joop van Nierop, al meer dan 60 jaar lid, werd in het zonnetje gezet en The 16A verzorgden een spetterend optreden.

Veel publiek voor team 1

Alvorens de festiviteiten begonnen speelde het eerste team van Smash, thuis in de Rinus Nederpelzaal, hun competitiewedstrijd in de landelijke 3e divisie. Aangemoedigd door de velen Smashleden wonnen ze met 8-2 van Victory ’55 uit Volendam.

Joop van Nierop meer dan 60 jaar lid

Nadat de tafeltennisbatjes weer in de tas verdwenen nam Edwin Bol, secretaris van Smash, het woord. Hij vertelde over 65 jaar Smash. In dit verhaal mag natuurlijk Joop van Nierop niet ontbreken. Edwin mocht hem namens de Nederlandse Tafeltennisbond (NTTB) een oorkonde, ter gelegenheid van zijn 60-jarig lidmaatschap, aanbieden. In al die jaren is hij niet alleen trouw lid geweest, maar is hij ook voorzitter en penningmeester geweest. Onder zijn voorzitterschap werd bijvoorbeeld 15 jaar geleden het 50-jarig jubileum gevierd. Dit ‘gouden’ jubileum werd groots gevierd. Er verscheen toen ook een jubileummagazine waarin Joop vertelde dat hij begin 1960 zich als juniorlid aanmeldde. Hij bleek het tweede juniorlid te zijn.

Natuurlijk kon Edwin het niet laten om Joop te vragen naar welke gebeurtenissen hem in het bijzonder zijn bijgebleven. Joop vertelde honderduit. Over het 10 jarig bestaan in 1966 toen de eerste internationale Westlandse Kampioenschappen door Smash georganiseerd werd. In de bloemenveiling van Honselersdijk stonden 75 tafels opgesteld waar deelnemers van 70 verschillende verenigingen uit Nederland, België en Duitsland speelden. Onder de meer dan 500 deelnemers bevond de gehele Nederlandse top zich. Winnaar werd toenmalig landskampioen Bert van de Helm.

Joop wist ook te vertellen dat Bert van de Helm 15 jaar later, tijdens het 25-jarig jubileum, samen met Nico Slobbe een tafeltennisdemonstratie gaf. Het jubileum werd toen onder andere gevierd met een 24-uurs tafeltennismarathon.

Natuurlijk refereerde Joop ook naar een dieptepunt. In 1995 overleed namelijk medeoprichter Rinus Nederpel. In 1996 werd de zaal van Smash omgedoopt tot Rinus Nederpelzaal.

Nieuw clubshirt voor Smash

Niet alleen Joop werd in het zonnetje gezet. Jan van den Ende van Glas- en schildersbedrijf J. van den Ende kreeg uit handen van Edwin een ingelijst Smash-shirt. Jan is één van de sponsoren die het mogelijk heeft gemaakt dat Smash vanaf dit competitieseizoen een nieuw clubshirt heeft.

Muziek van The 16A

Vervolgens was het aan Tom en Arthur, of beter gezegd The 16A om de show te stelen. We leerden Arthur, die al jaren bij Smash achter de tafeltennistafel te vinden is, van een heel andere kant kennen. Samen met de uit Ierland afkomstige Tom werden de leden van Smash vermaakt met onder andere klassiekers uit de Top 2000. De show begon rustig en werd steeds energieker.

Het programma

Een geslaagde aftrap van 65 jaar Smash dus. De komende tijd staan er nog meer activiteiten op de agenda. 19 oktober wordt het schuurpapiertoernooi georganiseerd. Er wordt dan met batjes gepeeld waar 65 jaar geleden mee gespeeld werd. Traditiegetrouw zal er ook een klaverjastoernooi plaatsvinden en wel op 22 oktober. Op 23 oktober is de jeugd aan de beurt met diverse activiteiten. Vanaf 14.00 die dag zijn (oud)leden welkom voor een toernooi. Na de inspanningen zullen leden en oudleden kunnen genieten van een diner en muziek.