Smash 60 jaarOp 3 oktober 1956 begon het… de jaartelling voor de tafeltennisvereniging uit Monster. In samenwerking met de Monsterse N.K.J.B. (Nederlandse Katholieke Jongeren Bond) werd de Rooms Katholieke tafeltennisvereniging Smash opgericht. Gehuisvest in het verenigingsgebouw van die bond. De toen nog mannenclub verhuisde echter al begin 1957 naar het gebouwtje op het voetbalveld van R.K.S.V.M. In datzelfde jaar werden er vrouwen toegelaten op de club. Zij werden echter met man en macht gescheiden gehouden van de mannen. Beide sekse hadden bijvoorbeeld andere speelavonden. Echter in 1958 werd de vereniging wat losser en kon er over één vereniging gesproken worden.

Gebouw OJOS

Het jaar 1957 had echter nog meer in zijn mars. Smash R.K. kwam in dit jaar los van N.K.J.B. en werd dus een geheel zelfstandige vereniging. Daarnaast werd in december 1957 gebouw OJOS (heeft nog steeds een goede band met Smash) in gebruik genomen als speelzaal. Niet erg lang, want in 1962 werd het verenigingsgebouw aan de Choorstraat het thuishonk.

Groot toernooi

In 1966 vierde Smash R.K. zijn 10-jarig bestaan. Ter ere hiervan werden de eerste Internationale Westlandse Kampioenschappen door de Monsterse tafeltennisvereniging georganiseerd. Met meer dan 500 deelnemers, waaronder de gehele Nederlandse top, werd het een groot succes.

Gymnastieklokaal Acaciastraat

Het was in 1967 dat Smash R.K. eindelijk een beetje rust vond. Toen werd het gymnastieklokaal aan de Acaciastraat (achter het postkantoor) in gebruik genomen. De Smash R.K.-leden wisten echter niet wat rustig aan doen was en organiseerden op 6 januari 1968 daarom het Nationale Jeugdtoernooi. Meer dan 300 deelnemers vanuit 42 verenigingen schreven zich hiervoor in.

KUBO Smash

Eind 1969 is het dan zover. Na driemaal in een jaarvergadering gesproken te hebben over een nieuwe naam, is het hoge woord er toch eindelijk uit. Smash R.K. verandert in Smash. Een naam die in 1977 gewijzigd werd in KUBO/Smash, doordat kassenbouwbedrijf KUBO de hoofdsponsor werd. Gelukkig waren de topprestaties van de vereniging niet de drijfveer van KUBO om de vereniging te sponsoren, want de landelijke competitie was een tijdje niet voor KUBO/Smash weggelegd. De gezelligheid echter wel. Zo kreeg de vereniging in 1979 een eigen kantine. De jaren daarna konden niet meer stuk. Moeiteloos haalde de vereniging de 25 en ook de 30 jaar. Beide gevierd met een 24-uurs marathon tafeltennis. Ook Bert v/d Helm en Nico Slobbe (twee Nederlandse toppers uit die tijd) vonden het gezellig bij Smash, aangezien zij tijdens het 25 jarig bestaan een tafeltennisdemonstratie gaven.

Jan Steenstraat

In 1982 werd de naam tijdelijk weer veranderd in Smash. Gelukkig werd in 1989 weer een hoofdsponsor gevonden in KUBO. De naam veranderde dus weer in KUBO/Smash. Een begrip in de tafeltenniswereld, want anno 2001 hebben sommige tegenstanders het nog steeds over KUBO. Een jaar na het opnieuw aantreden van het kassenbouwbedrijf moest met pijn in het hart het houten onderkomen aan de Acaciastraat worden verlaten. Aan de Jan Steenstraat werd echter een mooi nieuw onderkomen gevonden. De gemeente zorgde dat er een kantine gebouwd werd en gaf hiervoor Smashlid Jos Heskes opdracht. Nadat hij de ruwbouw af had, heeft hij met de opgerichte bouwcommissie van Smash een zeer mooie kantine opgeleverd. In dit nieuwe thuishonk kon in oktober 1991 het 35-jarig jubileum gevierd worden. Ditmaal met een tafeltennismarathon van 12 uur.

Rinus Nederpel, de man achter Smash

Het jaar 1995 is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Smash. Op 17 november overleed (mede)oprichter Rinus Nederpel op 62 jarige leeftijd na een ziekbed van 2 maanden. De man achter Smash is echter niet verdwenen, want nog veel doet aan hem denken. Zijn manier van aanpak blijven we herinneren. Dit zal ook de kracht van Smash zijn. Een grote wens van Rinus was een eigen accommodatie. Begin 1998 kon Smash dit verwezenlijken. De zaal aan de Jan Steenstraat werd overgedragen aan Smash.