Zaterdag 23 oktober vierden de jeugdleden van Smash de verjaardag van tafeltennisvereniging Smash in de Rinus Nederpelzaal met oud Hollands spelletjes.

Rond half elf kwamen de kinderen van Smash de zaal aan de Jan Steenstraat binnen en werden ze welkom geheten door de trainers Cos Nowé en Nico van Zwet. Met de slingers en ballonnen in de kantine was het een echter verjaardag. Ook in de zaal keken de aanstormende talentjes hun ogen uit. Allemaal oud Hollandse spelletjes.

• Boter, kaas en eieren;
  • Spijkerbroek hangen;
  • Spijkerpoepen;
  • Koekhappen;
  • Blikwerpen;
  • Jeu de pong;
  • Sjoelen.

Spelletjes in tweetallen

Alle spelletjes werden in tweetallen afgewerkt en hier en daar kregen ze hulp van de trainers. Bij boter, kaas en eieren was het de bedoeling om doormiddag van de opslag de bal in een van de vakken van het raster aan de overkant van de tafel te krijgen. Ze moesten goed mikken om te zorgen dat als eerste een rij van drie gevormd werd.

Ook bij blikwerpen werden bal en batje gebruikt om doormiddel van de opslag de blikken, voor deze gelegenheid vervangen door plastic bekertjes, omver te werpen.

Oud Hollands tikkertje

Nadat iedereen alle spelletjes minimaal eenmaal gespeeld had was het tijd voor een behendigheidsspel. De groep werd in tweeën verdeeld voor een lepel/bal circuit. Stappen in ringen, tussen pionnen door, over een bank, om een hekje heen, onder een hekje door en weer terug naar de groep. Allemaal met een lepel in de hand waarop een pingpongbal (sorry… een tafeltennisbal) ligt.
Ook kwam het oud Hollandse tikkertje nog even aan bod. Als eerste was het Cos die de tikker was.

Moe, maar voldaan, konden de Smashers vervolgens in de kantine aanschuiven aan een grote tafeltenniseettafel. Daar konden ze de dorst lessen en de hongerige monden vullen met een broodje knakworst. Rond 13.30 was het tijd om naar huis te gaan. De trainers van Smash werden bedankt voor de organisatie en de kinderen van Smash werden bedankt voor hun enthousiasme.