Zaterdag 8 juni vond het kwalificatietoernooi voor het Top 20 Toernooi plaats bij Smash in Monster. 19 deelnemers, spelende in de 1e, 2e of 3e divisie, streden om de laatste tickets voor het top toernooi dat zaterdag 15 juni in de Rinus Nederpelzaal van Smash zal plaatsvinden. Bob Koch (Oni, Wijchem) wist uiteindelijk de eerste plaats op het kwalificatietoernooi te veroveren door van Tristan Benschop (Alexandria ’66, Rotterdam) te winnen.

Voorbereiding op Paralympische Spelen

Afgelopen zaterdag was Kelly van Zon een van de deelnemers. Zij won driemaal goud in het enkelspel van de Paralympische Spelen. Dit jaar hoopt ze in Parijs voor de vierde keer in het enkelspel goud te behalen. In aanloop naar die spelen zijn wedstrijden tegen materiaalspelers een goede voorbereiding. Het toernooi van afgelopen zaterdag bij Smash zal dus een welkome aanvulling op haar opmars naar goud zijn. Er waren namelijk opvallend veel materiaalspelers aanwezig.

Poule wedstrijden

Het toernooi ging om 10.00 van start, nadat organisator Kelvin Heemstra de poule-indeling bekendmaakte en vertelde dat er bij dit kwalificatietoernooi drie tickets te verdienen zijn voor het hoofdtoernooi dat op zaterdag 15 juni zal plaatsvinden. Er werd gestart in drie poules. Twee poules van zes en een poule van zeven. Na de poulefase gingen 16 spelers door naar de achtste finales.
Vanuit Smash hadden de twee beste spelers tijdens de afgelopen clubkampioenschappen een rechtstreekse plaats in het Top 20 Toernooi verdient. Andere Smashers moesten wel meestrijden in het kwalificatietoernooi.

Poulewedstrijden tijdens kwalificatietoernooi op 8 juni 2024
Kwalificatietoernooi 8 juni 2024 – poulewedstrijden

In poule A wist Sander Kuyvenhoven van Smash al zijn wedstrijden te winnen, waardoor hij groepswinnaar werd. Sander wist onder andere van Tom Helle te winnen in een spannende laatste poulewedstrijd (8-11, 11-9, 11-7, 7-11, 13-15). Tom die tweede werd in de poule speelt bij Pecos uit Oegstgeest in de 1e divisie.

In poule B ook iemand van Smash die poulewinnaar wist te worden. In deze poule was het tot de laatste wedstrijd zeer spannend. Doordat Wim Gertenaar (Smash) in zijn laatste poulewedstrijd van Danny van het Groenewoud wist te winnen (8-11, 16-14, 11-1, 8-11 en 5-11) eindigde Wim als groepswinnaar. Als Danny, spelende voor Twenty-one up uit Rotterdam, had gewonnen was voor Wim direct het toernooi afgelopen. Hij was dan namelijk als laatste in de poule geëindigd. Tweede in deze poule eindigde Tony Houxuan. Wim wist Tony (Pecos, Oegstgeest) spelende in de 1e divisie, te kloppen in 5 games (11-4, 11-8, 9-11, 8-11 en 9-11).

In poule C waren het Tristan Benschop en Bob Koch die de meeste wedstrijden wisten te winnen. Onderling moesten ze bepalen wie groepswinnaar zou worden. Tristan, spelende voor Alexandria ’66 uit Rotterdam (2e divisie) won in vijf games (7-11, 11-5, 11-3, 10-12 en 11-8) van Bob spelende voor Oni uit Wijchem in de 3e divisie. Tristan was hiermee dus groepswinnaar in poule C.

De achtste finales

Van Smash gingen Ron Vollebregt en oud-Smasher John Kiele, die momenteel bij Alexandria ’66 uit Rotterdam speelt, niet door naar de achtste finale. Wel gingen Kelvin, Sander en Wim van Smash strijden om een plekje in de kwartfinales. Voor Kelvin eindigde hier het toernooi door te verliezen van Martijn Laurensen (Oni uit Wijchem). Sander wist vrij makkelijk te winnen van Steven Tang (Belcrum uit Breda). Wim had wederom 5 games nodig om door te stomen naar de kwartfinales. Hij won van 1e divisie speler Yakup Yildizlar van Het Markiezaat uit Bergen op Zoom.

Kwartfinales

In de kwartfinales streden nog acht spelers om een plekje in de halve finales. Onder andere dus Wim en Sander van Smash, die een geweldig toernooi draaiden en Kelly van Zon van Belcrum uit Breda (2e divisie). Kelly nam het op tegen Tony Houxuan en moest in vijf games (11-5, 10-12, 11-9, 7-11 en 10-12) Tony feliciteren met zijn overwinnen. Voor Wim en Sander eindigde hier hun toernooi ook, maar ze mogen terugkijken op geweldige prestaties dit toernooi.

Koch Triomfeert

In de halve finale speelden Bob Koch en Tony Houxuan tegen elkaar, terwijl Tristan Benschop het opnam tegen Martijn Laurensen. Uiteindelijk wisten Bob Koch en Tristan Benschop zich te plaatsen voor de finale. In een spannende eindstrijd versloeg Bob Koch van Oni uit Wijchem Tristan van Alexandria ’66 uit Rotterdam met de setstanden 11-8, 10-12, 12-10 en 12-10, waarmee hij de overwinning behaalde.

Bob Koch – Tristan Benschop | Finale game 4 | Kwalificatietoernooi Smash 2024

Meer video’s

Zie youtube playlist kwalificatietoernooi

Top 20 Toernooi op 15 juni

De nummer 1 t/m 3 van dit kwalificatietoernooi mogen volgende week deelnemen aan het Top 20 Toernooi J. van den Ende. Naast Bob en Tristan heeft ook Martijn Laurensen, wederom van Oni, een ticket verdient.
Van Smash zullen volgende week Dick Voois en Cos Nowé aantreden. Daarnaast zullen we eredivisiespeler Emanuel Martins Ferreira zien spelen. Hij won vorig jaar het Top Toernooi bij Smash. Barry Berben, die in 2023 het Nederlands Kampioenschap won, zullen we ook in actie zien. Zij nemen het onder andere op tegen Chris Doran uit Engeland en Lukas Bosbach uit Duitsland. Dit jaar namelijk niet alleen topspelers uit Nederland , maar ook deelnemers uit Schotland, Spanje, Engeland, België en Duitsland. Kom jij de deelnemers van Smash aanmoedigen?

Over Top 20 Toernooi op 15 juni 2024