Met ingang van de najaarscompetitie in 2023, introduceert de landelijke seniorencompetitie voor heren (eerste tot en met derde divisie) een geheel nieuw spelconcept. Het nieuwe vier-tegen-vier systeem zal de competitie nieuw leven inblazen en biedt spelers en fans een dynamische en spannende wedstrijdervaring. Spelers zullen drie enkelspelen en een dubbelspel spelen, wat in totaal 13 wedstrijden betekent. Hoewel het aantal wedstrijden per speler gelijk blijft, zal de speeltijd worden verkort.

Waarom deze aanpassing?

Het aantal deelnemers aan de tafeltenniscompetitie neemt al jaren af terwijl het ledenaantal stabiel blijft. Om dit een halt toe te roepen zijn er meerdere onderzoeken door de Nederlandse Tafeltennisbond (NTTB) gedaan en hebben klankbordsessies plaatsgevonden.

Uit het onderzoek gehouden onder de spelers blijkt dat de lange tijdsduur van een wedstrijd een belangrijk punt is. Het spelen, kijken of een andere rol hebben bij een wedstrijd die 4 tot 5 uur duurt ‘is niet meer van deze tijd’.

Wat gaat er veranderen?

Vanaf de najaarscompetitie wordt in de landelijke heren seniorencompetitie (eerste t/m derde divisie) niet meer drie tegen drie gespeeld. Vanaf dan wordt er vier tegen vier op twee tafels gespeeld. Er worden 13 wedstrijden gespeeld. Elke speler speelt drie enkelspelen en er is een dubbelspel.

De opstelling (ABCD / WXYZ) is niet vrij te kiezen. Er is een vaste opstelling op basis van Elo rating. De sterktevolgorde wordt voorafgaand aan de competitie vastgesteld. Het dubbelspel is vrij in te vullen. De spelers moeten echter wel ook in het enkelspel spelen.

Kom vooral kijken

Benieuwd hoe zo’n wedstrijd in de landelijke competitie gaat verlopen? Kom vooral vanaf de najaarscompetitie naar de Rinus Nederpelzaal en moedig Smash 1 aan.