Zaterdag 17 juni vond het Top Toernooi J. van den Ende plaats in de Rinus Nederpelzaal van tafeltennisvereniging Smash in Monster. Bij dit evenement streden 24 tafeltennistoppers om de felbegeerde titel. De toeschouwers konden op vier tafels tegelijk schitterende wedstrijden op topniveau zien. Het werd een enerverende dag in de warme zaal van Smash. Na een reeks uitdagende wedstrijden wist eredivisiespeler Emanuel Martins Ferreira uiteindelijk de eerste plaats te veroveren in een spannende finale tegen Sara Devos.

Het toernooi ging om 11.00 uur van start met veel enthousiasme van de deelnemers. De 24 deelnemers werden verdeeld over vier poules. De nummers 1 tot en met 4 van elke poule gingen door naar de volgende fase van het toernooi.

Dick en Sander sterk in poule

Vanuit Smash wisten Dick Voois en Sander Kuyvenhoven zich te kwalificeren voor deze volgende fase. Dick eindigde als derde in zijn poule en wist indrukwekkende overwinningen te behalen op onder andere Joël Naborro van tafeltennisvereniging Tempo Team uit Amsterdam, die in de eerste divisie speelt, en Kelly van Zon, drievoudig paralympisch kampioen, die volgend seizoen voor Belcrum uit Breda in de tweede divisie (bij de heren) zal uitkomen. Ook Sander Kuyvenhoven eindigde als derde in zijn poule en verdiende daarmee een plek in de achtste finales. Hij behaalde overwinningen op Gert van Tilborg van Avanti uit Hazerswoude-Dorp en Lennart Staals van Belcrum uit Breda.

Uitgeschakeld in poulefase

Helaas werden de overige spelers van Smash uitgeschakeld in de poulefase. John Kiele wist in de poule nog wel een overwinning te behaalde op Kelly van Zon. Wim Gertenaar schreef in zijn poule twee overwinningen op zijn naam tegen Steven Tang van Belcrum, die komend seizoen tweede divisie zal spelen en Mark Hankel van Kampenion uit Kampen, uitkomende in de eerste divisie. In diezelfde poule behaalde Yakub Yildizlar (Het Markiezaat uit Bergen op Zoom) eveneens twee overwinningen, maar omdat Yakub in een beslissende vijfde game met 9-11 van Wim won, ging Yakub door naar de achtste finales. Tot slot nog Kelvin Heemstra en Cos Nowé van Smash. Zij schreven elk één overwinning op hun naam. Zij wonnen respectievelijk van Gert van Tilborg (Avanti) en van Tobias van Geffen (Het Markiezaat).

Sander en Dick door naar kwartfinales

Na de poulewedstrijden begon de knock-outfase met de achtste finales. Dick en Sander van Smash hadden zich weten te handhaven in de race. Dick moest het opnemen tegen Lennart Slaats en behaalde een overwinning. Eerder won Sander ook van Lennart in de poulefase. In de achtste finales ging Sander de strijd aan met de Belgische Sara Devos. Het was inmiddels hun zesde wedstrijd van de dag en de vermoeidheid begon zijn tol te eisen. Ondanks dapper verzet moest Sander uiteindelijk de overwinning aan Sara laten.

Dick en zeven andere spelers gingen door naar de kwartfinales. Dit keer stond Dick tegenover Peter van Iwaarden van Belcrum uit Breda, die uitkomt in de tweede divisie. Helaas kwam hier voor Dick een einde aan het toernooi, want Peter trok aan het langste eind.

Halve finales

Rond 19.00 uur waren er nog vier spelers over en begonnen de halve finales. Peter van Iwaarden nam het op tegen Sara Devos, terwijl de broer van Sara, Beau Devos, het opnam tegen Emanuel Martins Ferreira. Beau speelt bij tafeltennisvereniging Gullegem uit België. Emanuel speelt eredivisie bij SKF uit Veenendaal. Eerder speelde Emanuel bij Salamanders in Wateringen en heeft hij gespeeld in Duitsland.

De finale werd geen Belgisch onderonsje, aangezien Beau het onderspit moest delven tegen Emanuel. In de andere halve finale was het wel Sara die de overwinning behaalde op Peter. Sara Devos speelt in de Nederlandse eredivisie (dames) bij Westa in Wessem. Daarnaast is ze actief in de Franse competitie. In de Vlaamse Tafeltennisliga staat zij bij de dames op een derde plaats in de ranglijst.

Waardige strijd in finale

Omstreeks 19.30 uur begon de spannende finale tussen Sara en Emanuel, die inmiddels aan hun negende wedstrijd van de dag begonnen. Het werd een waardige strijd, waarbij pas in de vijfde game de beslissing viel. Uiteindelijk kwam ere-divisiespeler Emanuel Martins Ferreira als winnaar uit de bus en werd hij gekroond tot de kampioen van het Top Toernooi J. van den Ende.

Met een succesvol verloop en een spectaculaire finale werd het Top Toernooi een evenement om niet te vergeten. De organisatoren kunnen trots terugkijken op een geslaagde editie van dit prestigieuze tafeltennistoernooi.