In de Rinus Nederpelzaal van tafeltennisvereniging Smash in Monster is afgelopen zaterdag (20 juni) gestreden om de laatste drie tickets voor het Top 20-toernooi J. van den Ende. Tijdens deze spannende kwalificatie stonden de felbegeerde startbewijzen op het spel voor het hoofdtoernooi van volgende week zaterdag, 27 juni.
Smash-spelers laten mooi spel zien
Op deze warme dag gingen 25 deelnemers, verdeeld over vier poules, de strijd met elkaar aan. Onder hen bevonden zich twee spelers van tafeltennisvereniging Smash uit Monster: Marie-Antoinette Keli en Jeffrey Padernal. Hoewel zij strandden in de poulefase, lieten ze prachtig tafeltennis zien.
Jeffrey wist één wedstrijd in zijn voordeel te beslissen. Hij versloeg de derdedivisiespeler Levent Akkaya van Shot’65 uit Zwijndrecht overtuigend met 3-0. Daarnaast maakte hij het poulewinnaar Rostyslav Dovhan van 21-Up uit Rotterdam behoorlijk lastig. Rostyslav had maar liefst vijf games nodig (11-9, 7-11, 11-9, 8-11 en 11-4) om de partij tegen Jeffrey uiteindelijk naar zich toe te trekken.
Drie andere spelers van Smash – Dick Voois, Sander Kuyvenhoven en Kelvin Heemstra – kwamen deze zaterdag niet in actie. Zij hebben zich rechtstreeks geplaatst voor het hoofdtoernooi, dat op 27 juni zal plaatsvinden.
Verrassingen in de kwartfinales
De poulewinnaars Sjoerd Vaders van VVV uit Leidschendam, Bob Koch van Oni uit Wijchen, Rostyslav Dovhan van 21-Up uit Rotterdam en Roberto den Hertog van Alexandria’67 uit Rotterdam plaatsten zich voor de kwartfinales. Zij wisten in de poulefase al hun wedstrijden in hun voordeel te beslissen. De nummers twee en drie van de poules speelden eerst nog een tussenronde om te bepalen wie door mocht gaan naar de kwartfinales.
In de kwartfinales kregen de poulewinnaars het lastiger. Twee van hen wisten hun tegenstanders onder controle te houden, maar voor Sjoerd en Rostyslav eindigde hier het toernooi. Zij namen het op tegen Vicky Schijven van Belcrum uit Breda en Dobrila Jorguseska van Dozy Den Helder/Noordkop uit Den Helder. Beide eredivisiespeelsters (dames) trokken met 3-1 aan het langste eind.
Strijd om het allerlaatste ticket
In de halve finales namen Vicky en Dobrila het tegen elkaar op en mochten Bob Koch en Roberto den Hertog de strijd met elkaar aangaan. Roberto eindigde vorig jaar tijdens het kwalificatietoernooi als tweede. Als hij deze prestatie wilde evenaren of verbeteren, was een overwinning in de halve finale noodzakelijk. Hij kreeg het spel van Bob echter niet zodanig onder controle dat hij aanspraak kon maken op de winst.
Dobrila plaatste zich in de vorige editie van dit toernooi nog rechtstreeks voor het hoofdtoernooi. Vanwege haar huidige rating ten opzichte van de andere deelnemers moest zij zich dit jaar eerst bewijzen in het kwalificatietoernooi. Vicky, haar tegenstander in de halve finale, was echter niet van plan het Dobrila makkelijk te maken. De twee stonden als vanouds weer eens tegenover elkaar. Met een duidelijke 3-0 trok Vicky de winst naar zich toe, waardoor Dobrila veroordeeld werd tot de strijd om de derde plaats.
De winnaars van dit kwalificatietoernooi zijn dus Bob Koch en Vicky Schijven geworden. Zij hoefden de finale niet meer te spelen, aangezien de nummers één en twee sowieso een ticket voor het hoofdtoernooi verdienden. Dobrila en Roberto, die in de halve finale aan het kortste eind trokken, moesten echter nog wel strijden om het derde en laatste ticket.
Dit duel stond onder de bezielende leiding van Marie-Antoinette Keli, een scheidsrechter met internationale ervaring. Het werd een spannende wedstrijd waarin vijf games nodig waren om tot een beslissing te komen. Uiteindelijk werd het laatste ticket voor het hoofdtoernooi veroverd door Dobrila Jorguseska.
Op naar het hoofdtoernooi!
De laatste tickets voor het Top 20-toernooi J. van den Ende zijn hiermee vergeven. Bob, Vicky en Dobrila voegen zich op zaterdag 27 juni bij de al geplaatste deelnemers. Vanaf 11.00 uur strijden de absolute toppers in Monster om de winst van deze vierde editie. Naast de eer is er ook dit jaar weer een prijzenpot beschikbaar voor de beste vier spelers van het toernooi.
Het toernooi kan ook dit jaar weer rekenen op de steun van hoofdsponsor J. van den Ende glas- en schilderbedrijf uit Monster en sponsor Krijn Fashioned by Krijn uit Monster.
Twee voormalig winnaars keren terug naar Monster om opnieuw de strijd aan te gaan voor de titel: Emanuel Martins Ferreira (winnaar van de eerste editie in 2023) en Milo de Boer (winnaar van de derde editie in 2025). Zij worden uitgedaagd door een sterk Nederlands deelnemersveld, enkele spelers uit Duitsland én de drie eerder genoemde spelers van Smash Monster.

Kom jij ook kijken? – Toegang is gratis!
Ben jij er ook bij op zaterdag 27 juni in de Rinus Nederpelzaal? Dit is dé kans om tafeltennis van het allerhoogste niveau van dichtbij te beleven in het Westland. Grijp deze kans, proef de sfeer en moedig onze eigen Smash-spelers aan! Het toernooi start om 11.00 uur.
Locatie: Rinus Nederpelzaal Jan Steenstraat 2, Monster (Gemeente Westland)
Toegang: Voor alle supporters en geïnteresseerden geheel gratis!
Foto’s worden binnenkort toegevoegd!
